ניכוי מס בתשלומים מישראל לחו"ל

מעודכן 2020

ישראלים רבים, יחידים או עסקים, נתקלים לעיתים בדרישה של הבנקים הישראלים לנכות מס בעת העברת סכומים מישראל לחו"ל. דרישה זו באה בעקבות הוראה כללית של מס הכנסה על כי כל המשלם לתושב חוץ (לרבות בנק שבאמצעותו מועבר התשלום) חייב לנכות מס במקור בשיעור של 25%.

 

החובה בישראל לנכות מס בתשלום לתושב חוץ היא רק על הכנסה שחייבת במס בישראל. זאת להבדיל מהעברת תשלום לתושב ישראל "רגיל" המתחייב בניכוי מס, לאו דווקא אם מדובר בהכנסה חייבת מס. דוגמאות להעברת כספים לחו"ל שאינם מהווים הכנסה חייבת במס בישראל: רכישות נדל"ן בחו"ל, השקעות במניות חברה בחו"ל, הלוואות, תשלומים ליעוצים שנעשו רק בחו"ל, החזר הלוואות ללא ריבית הצמודות למטבע זר בלבד, ועוד.

 

הבנקים, שאינם מוכנים לקבל אחריות מתי תשלום לחו"ל חייב בניכוי מס בישראל ומתי לא, "נכנעים" לדרישת מס הכנסה ומתנים את העברת הסכום לחו"ל בניכוי המס. יתרה מכך, הבנקים גם אינם מוכנים לקבל אחריות על שעור מס מוקטן בהעברת תשלום לחו"ל, לפי ההוראות הקבועות באמונת מס בינלאומיות. אמנם ישנה רשימה סגורה של סוגי תשלומים שמס הכנסה אישר העברתם ללא ניכוי מס (ראה להלן). אולם מעבר לרשימה זו, גם אם ברור שלא מדובר בהכנסה חייבת במס בישראל, הבנקים שולחים את המשלם אל מס הכנסה על מנת שיוציא אישור על פטור מניכוי מס. במקרה כזה המשלם נדרש להטריח עצמו למס הכנסה ולגלות מידע (שאולי לא היה רוצה לגלות), או למצוא דרכים יצירתיות להעברת התשלום לחו"ל.

 

להלן רשימת תשלומים מישראל לחו"ל שמס הכנסה אישר לבנקים להעבירם ללא ניכוי מס, על סמך הצהרת המשלם ובהתבסס על אסמכתאות:

 

אם מדובר על מדינה איתה ישראל חתומה על "אמנת מס" – אזי ניתן להעביר תשלומים לחו"ל ללא ניכוי מס במקור בגין הפעולות הבאות: השקעה במניות "חבר בני אדם", השקעה בנדל"ן בחו"ל, השקעה בנכסים מוחשיים אחרים, מתן הלוואה לתושב חוץ, מתן הלוואת בעלים לחבר בני אדם, החזר קרן הלוואה, השקעה בזכויות בשותפות, רכישת אופציות, תוספת מימוש המשולמת במימוש אופציות.
ולכל המדינות ניתן להעביר תשלומים כדלקמן ללא ניכוי מס במקור: רכישת טובין מוחשיים, שירותי הובלה (יבשתיים, ימיים או אויריים) המבוצעים בשלמותם בחו"ל, שירותי נמל ואחסון בחו"ל, שרותי תיירות בחו"ל, שירותים שניתנו במלואם בחו"ל ע"י נותני שירותים עצמאיים בחו"ל בתנאי שהמשלם הצהיר כי המקבל לא שהה בישראל לענין ביצוע השירותים הללו וסך התשלום בגין שירותים אלה ע"י אותו משלם אינו עולה על 250,000$, החזר מקדמה ללקוח, אגרות לרישום פטנט, בדיקת תקנים, רישום חברות וכיוצ"ב לרשויות מוסמכות בחו"ל, תשלומי חובה לרשויות שלטוניות בחו"ל, דמי מנוי לכתבי עת בחו"ל, דמי חבר לארגון בינלאומי, דמי השתתפות בתערוכה בחו"ל, הוצאות פרסום בחו"ל, דמי השתתפות במכרזים בחו"ל, שכר לימוד למוסדות חינוך בחו"ל, דמי שכירות לצרכים פרטיים, תמורה מעסקת מקרקעין בישראל כאשר קיים אישור ממנהל מס שבח על תשלום מלוא המס בישראל או פטור ממנו, רכישת זכויות סוציאליות בחו"ל, עזבונות, דמי מזונות, מתנות ותמיכות לקרובי משפחה, טיפול רפואי בחו"ל, תמורה ממכירת נייר ערך נסחר בישראל, תמורה בעד רכישת נייר ערך בחו"ל, תמורה בעד מכירת רכב פרטי בבעלות יחיד ועוד.

 

ישראל חתומה מול כ- 50 מדינות על אמנות מס. אמנות אלו – בהיותן דין ספציפי – גוברות על הדין הכללי. לפיכך, גם אם התשלום מישראל לחו"ל חייב בניכוי מס במקור לפי הדין הכללי, יש לבדוק באמנת המס הרלוונטית שמא במקרה הספציפי ישנו מקום להפחתה בניכוי המס במקור. בעיקר הדברים נכונים לגבי התשלומים: דיבידנד, ריבית, תמלוגים, ורווחי הון על מכירת נכסים.

 

קבלת אישור ממס הכנסה על פטור מניכוי מס במקור עשויה להתארך זמן רב וכרוכה בטרחה ביורוקרטית. לא פעם נוצרות הזדמנויות עסקיות בהן העברה מיידית של התשלום לחו"ל היא תנאי הכרחי לקיום עסקה. פניה לא מתאימה למס הכנסה, ללא ליווי מקצועי מתאים, עלולה לגרום למשלם להיחשף למלכודות מס שכלל אינו מודע להם. אמנם ניתן לפנות בבקשה להחזר סכומי כסף שהועברו למס הכנסה שלא לצורך, אולם פניה כזו עלולה לגרור בדיקות מקיפות וכניסה אל מלכודת מס שעדיף היה, בליווי מקצועי מתאים, להימנע מהן מראש.

ישי עציון, רו"ח  ishay@etsion.com

יעוץ מיסים ישראלים בחו"ל, יחידים וחברות, תכנוני מס, מיסוי היי-טק, מס הכנסה, מיסוי בינלאומי, מס שבח ומס ערך מוסף.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • ענת  ביום 18 בדצמבר 2012 בשעה 1:32

    כלומר, אם אני מעוניינת להעביר את חסכונותי (שהמקור שלהם בהכנסה שקיבלתי בעבר ושילמתי עליה מס כחוק) לחו"ל ע"מ לקנות בית, הבנק יערים עלי קשיים?

    • צליל קטין  ביום 3 באוגוסט 2015 בשעה 13:06

      רציתי לברר איתך עם אישתי היא תושבת חוץ ואנחנו קונים דירה בדנמרק ואני צריך להעביר כסף מהחשבון שלי בארץ לשלה בחו"ל אני מחוייב במס??

  • etsion  ביום 18 בדצמבר 2012 בשעה 19:47

    כעקרון כן. מס הכנסה בישראל הנחה את הבנקים לנכות מס בהעברות לחו"ל, אלא אם כן ברור שלא צריך לנכות מס (למשל בגין יבוא טובין), או אם הוצג אישור תקף ממס הכנסה על פטור מניכוי מס במקור בתשלום לחו"ל. ניתן לראות מאמר שלי בסוגיה זו, באתר זה.

    בברכה, ישי עציון, רו"ח
    http://www.etsion.com

  • שלום זילכה  ביום 3 באוגוסט 2015 בשעה 14:23

    המלצה חמה ממני לחבר'ה טובים ומקצוענים שעזרו לי מאוד להוזיל את עלויות העברת כסף משכירות מדירה שאני משכיר בחולון לארה"ב בעקבות מעבר שלי לשיקגו לאחרונה.
    הבנקים רק דפקו אותי ועכשיו אני מבסוט כי התשואה עלתה וככה לא כואב הלב אחרי עזיבת הארץ

    מומלץ מומלץ
    הכתובת היא
    http://www.covercy.com

    שלום זילכה

  • צביקה  ביום 4 בדצמבר 2017 בשעה 14:00

    לפי זה אני מבין שאני לא נדרש לשלם מס במקור בעקבות רכישת מניות בחברה בחול (קנדית) שלא מונפקת. במידה וזה נכון מה האישור שאני צריך להביא לבנק על מנת שיוכל להעביר את הכספים ללא ניכוי מס במקור? האם אני צריך ללכת למס הכנסה בשביל זה. תודה

    • etsion  ביום 4 בדצמבר 2017 בשעה 15:47

      כן אין חובת ניכוי מס במקור, והבנק אמור לדעת זאת לפי הבהרות שלאחרונה יצאו ממס הכנסה.
      אבל כמובן שאין פטור מחובת דיווח. גם אם עד כה היית פטור מהגשת דוחות מס שנתיים – תצטרך להתחיל ולדווח דוח מס שנתי, גם אם אין לך הכנסות מההשקעה הזו בחברה בחו"ל.
      בברכה, ישי עציון ishay@etsion.com

      • צביקה  ביום 4 בדצמבר 2017 בשעה 19:01

        תודה. האם אני צריך לעשות משהו על מנת שהבנק לא ינכה לי מס בהעברה?למלא טופס ולפקסס לבנק או משהו? כי אמרו לי שהם לא מתחייבים על זה שלא ידרשו לנכות וזה על אחריותי בלבד.

כתיבת תגובה